
W związku z zaistniałą w dniu wczorajszym sytuacją, Ratownictwo Medyczne w Przasnyszu przedstawia Państwu jak prawidłowo wezwać zespół ratownictwa medycznego.
Przypomnijmy: w dniu wczorajszym tj 23.06.2019 r., około godziny 6:30 zespoły ratownictwa medycznego, zostały zadysponowane do wypadku drogowego w miejscowości Drążdżewo Nowe. Z powodu błędnie podanej lokalizacji służby ratownicze miały problem z dotarciem na miejsce zdarzenia. Ostatecznie wypadek miał miejsce w miejscowości Klin, co zmienia fakt, że jest to kilka kilometrów dalej.
[ZT]17953[/ZT]
Pamiętajmy ??
Bardzo ważne jest, aby nawet w dramatycznej sytuacji, nie podnosić głosu, nie krzyczeć, nie poganiać dyspozytora – to nie przyspieszy dotarcia zespołu, a może nawet opóźnić czas realizacji. Należy słuchać uważnie dyspozytora, może zadawać pytania które ułatwią dojazd zespołowi ratownictwa medycznego, może także powiedzieć co należy robić do czasu przyjazdu karetki.
JAKIE PYTANIA ZADA DYSPOZYTOR MEDYCZNY:
Podajmy dokładne miejsce zdarzenia: województwo, powiat, gmina, miasto. Jeżeli sytuacja ma miejsce w domu, dyspozytor zapyta o adres: ulicę, numer domu/mieszkania, bloku, klatki, piętro.
Gdy sytuacja wydarzyła się na drodze, określmy dokładny adres, podajmy charakterystyczny punkt orientacyjny. Pamiętajmy!!!! - w tym momencie to my jesteśmy "oczami" dyspozytora.
Określamy powód wezwania. Czy jest to zachorowanie (np. ból w klatce piersiowej, duszność, drgawki itd.), wypadek komunikacyjny, uraz ...
ILOŚĆ I STAN POSZKODOWANYCHPodajemy ile osób potrzebuje pomocy. Na podstawie tych informacji dyspozytor podejmie decyzję o liczbie zadysponowania Zespołów Ratownictwa Medycznego. Określamy stan poszkodowanego/poszkodowanych (czy osoba poszkodowana jest przytomna, czy oddycha, czy w miarę możliwości można określić czy jest wyczuwalne jest tętno itd.)
DANE POSZKODOWANEGO DANE WZYWAJĄCEGOPrzekazujemy dyspozytorowi czy osobą poszkodowaną jest osoba dorosła czy dziecko, kobieta czy mężczyzna. Jeżeli jest to możliwe podajemy imię, nazwisko, oraz orientacyjny wiek osoby poszkodowanej.
DANE WZYWAJĄCEGOPodajemy imię i nazwisko oraz numer telefonu z którego dzwonimy. Numer ten zostanie przekazany zespołowi ratownictwa medycznego w razie dalszego kontaktu. Starajmy się nie korzystać z telefonu , z którego dokonano zgłoszenia. Do chwili przyjazdu karetki jest to jedyna możliwość kontaktu. Dyspozytor lub zespół ratownictwa medycznego może próbować skontaktować się celem uzyskania dodatkowych informacji
Nigdy nie kończymy rozmowy jako pierwsi, dyspozytor po potwierdzeniu przyjęcia wezwania pierwszy odkłada słuchawkę!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie