
W związku z obowiązującym nadal stanem epidemiologicznym ZUS wychodzi na przeciw interesantom i ułatwia niektóre procedury. Dotyczą one składania wniosków o zasiłek macierzyński i zasiłek pogrzebowy osobom, którym zgodnie z przepisami wypłaca te zasiłki.
Odpis skrócony aktu urodzenia dziecka lub odpis skrócony aktu zgonu jest obowiązkowym załącznikiem przy składaniu wniosku o zasiłek macierzyński lub zasiłek pogrzebowy. W obecnej sytuacji trudno o niego.
ZUS wprowadził ułatwienia. Jeśli odpis ten nie zostanie dołączony do wniosku o wypłatę przez ZUS zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku pogrzebowego wtedy ZUS wystąpi do USC o odpis właściwego aktu stanu cywilnego. Musi jednak uzyskać dane, które umożliwią urzędowi stanu cywilnego identyfikację osoby, której odpis dotyczy.
Co zrobić, aby ZUS uzyskał z USC odpis aktu urodzenia dziecka potrzebny do wypłaty zasiłku macierzyńskiego
Z wnioskiem o zasiłek macierzyński musisz przekazać do ZUS dane dziecka:
Jeśli nie znasz numeru PESEL dziecka, podaj dodatkowo miejsce urodzenia dziecka (miejscowość).
Co zrobić, aby ZUS uzyskał z USC odpis aktu zgonu potrzebny do wypłaty zasiłku pogrzebowego
We wniosku o zasiłek pogrzebowy na formularzu Z-12 w części „DANE OSOBY ZMARŁEJ” wpisz dane identyfikacyjne osoby zmarłej:
Jeśli numer PESEL nie został nadany osobie zmarłej, podaj dodatkowo miejsce zgonu (miejscowość).
Więcej informacji o powyższych ułatwieniach oraz wnioski znajdziesz na stronie ZUS (kliknij TU)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie