
Ministerstwo Infrastruktury i PKP Intercity ogłosiły przełomowy projekt, który ma na celu walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Już od grudnia 2025 roku ruszają pierwsze nowe połączenia dalekobieżne do miast, w których pociągi nie zatrzymywały się od 20, 30, a nawet 40 lat!
Powrót kolei do 14 miejscowości Wśród miast, które odzyskają dostęp do dalekobieżnych połączeń, znalazły się m.in.:
Łomża, Chorzele, Wielbark – po 30 latach
Człuchów i Czarne – po 20 latach
Dzięki nowej siatce połączeń, około 440 tys. Polaków zyska dostęp do kolei w swojej miejscowości, a 3,5 mln mieszkańców miast z ograniczoną ofertą przewozową będzie mogło korzystać z nowych tras.
Nowe trasy przez małe i średnie miasta Połączenia będą obsługiwane przez 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych i 22 składy spalinowe, które umożliwią kursowanie zarówno po liniach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych. Wśród nowych tras znajdziemy m.in.:
Warszawa – Łomża (przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo)
Białystok – Gdynia (przez Chorzele, Szczytno, Olsztyn)
Kraków – Gdynia (przez Płock, Rypin, Grudziądz)
Gdynia – Szczecin (przez Człuchów, Czaplinek, Złocieniec)
Kraków – Zagórz (przez Jasło, Krosno, Sanok)
Warszawa – Hrubieszów (przez Lubartów, Zamość)
Kraków – Jelenia Góra (przez Świdnicę, Nysę)
Kiedy ruszamy?
Grudzień 2025 – Gorzów Wielkopolski – Poznań
2026 rok – Warszawa – Łomża przez Ostrołękę
Kolejne połączenia będą uruchamiane sukcesywnie do 2029 roku, wraz z odbiorami nowego taboru.
Inwestycje w tabor PKP Intercity podpisało umowy na dostawę nowoczesnych pojazdów z firmami NEWAG i PESA. Pierwsze hybrydowe składy trafią do przewoźnika na początku 2027 roku, a cały proces zakończy się w II kwartale 2029 roku.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie