Reklama

Podsumowanie pracy Małej Politechniki Jedynki

10/06/2014 23:36

4 czerwca swoją pracę w bieżącym roku szkolnym podsumowała Mała Politechnika Jedynki. Na zakończenie dwuletniego projektu przybyli: Burmistrz m. Przasnysza p. Waldemar Trochimiuk, dyrektor szkoły P. Arkadiusz Siejka, pani dyrektor Bożena Zdziarska, Rodzice, nauczyciele, którzy przez dwa lata wcielali się w rolę wykładowców Małej Politechniki Jedynki: panie Karolina Olewniczak i Wiesława Plichtowicz, panowie Jacek Jeliński i Mirosław Królicki, oraz uczniowie – studenci naszej politechniki.

Uroczystość poprowadziła p. Ewa Nażgiewicz – koordynator projektu, która przedstawiła   prezentację multimedialną, zawierającą migawki z życia politechniki.

Dwa lata nauki szybko minęły, uczniowie są bogatsi w wiedzę i nowe doświadczenia, a co najważniejsze - otrzymują tytuł Absolwenta Małej Politechniki Jedynki.

W I roku nauki uczniowie wzięli udział w projekcie Poznajemy Tajemnice Budownictwa. Przez cały ubiegły rok zdobywali wiedzę i umiejętności praktyczne potrzebne do zbudowania makiety, którą na koniec uroczyście odsłanialiśmy.

Bieżący rok szkolny upłynął pod hasłem z fizyką przez życie. Zajęcia podzielone były na cztery działy: Wyruszamy w kosmos, prąd elektryczny ułatwia życie, magnetyczny świat i optyka dla smyka.

1. Wyruszamy w Kosmos – podczas prezentacji multimedialnych i oglądania filmów uczniowie poznali budowę Układu Słonecznego, warunki życia na stacji kosmicznej, omawiali przyczyny podboju kosmosu i znaczenie lotów kosmicznych dla mieszkańców Ziemi.

2. Podczas zajęć Prąd elektryczny ułatwia życie - uczniowie poznali sposoby oświetlania w starożytności i obecnie od łuczywa do żarówki energooszczędnej. Zapoznali się z budową i zasadą działania żarówek, świetlówek, żarówek energooszczędnych. Poznali źródła energii elektrycznej i sposoby jej wytwarzania w Polsce i na świecie. Dostrzegli, jak dużą rolę w życiu człowieka odgrywa prąd elektryczny. Uświadomili sobie jakie zagrożenia dla środowiska naturalnego stanowią elektrownie węglowe i jądrowe. Poznali elektrownie korzystające ze źródeł odnawialnych wiatrowe, słoneczne wodne wykorzystujące siłę fal morskich, geotermalne, a także spalające gaz ziemny i na biomasę. Uczniowie poznali zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych, a także zasady udzielania pomocy osobom poszkodowanym w wyniku porażenia prądem elektrycznym.

W drugiej części zajęć odbyły się ćwiczenia praktyczne Uczniowie poznali sposoby łączenia metali i samodzielnie wykonywali połączenia lutowane. Budowali obwody elektryczne szeregowe, równoległe i mieszane. Poznali symbole stosowane w elektronice. Na zajęciach stosowali mierniki prądu mierząc napięcie, natężenie i oporność w obwodach

3. Głównym celem zajęć z cyklu Magnetyczny świat było przybliżenie uczniom wiadomości na temat magnesu. Dowiedzieli się oni o istnieniu pola magnetycznego. Zapoznali się z budową magnesu, jego rodzajami i zasadą działania. Zaznajomili się również z budową i zasadą działania kompasu, jak również dowiedzieli się co to jest elektromagnes, jak działa i gdzie jest wykorzystywany.

Zajęcia były prowadzone metodą pogadanki, ćwiczeń w grupie, pokazu, ale głównie metodą doświadczeń. "Młodzi studenci" wykonywali między innymi takie doświadczenia:

- wydobywanie za pomocą magnesu szpilek ze szklanki z wodą,
- przyciąganie przez "coś",
- przyciąganie w wodzie,
- autka poruszane magnesem,
- ćwiczenia w terenie z wykorzystaniem kompasu.

Na podstawie wykonywanych doświadczeń uczniowie dowiedzieli się także, jak oddziałują ze sobą bieguny magnetyczne i że przedmioty wykonane z żelaza magnesują się.

Całemu cyklowi zajęć towarzyszyła teza powszechnie akceptowana w nauczaniu fizyki: Słyszeć to zapomnieć, widzieć to zapamiętać, działać to zrozumieć.

Na zajęciach Optyka dla smyka  uczniowie dowiedzieli się czym zajmuje się nauka zwana optyką. Poznali prędkość światła, oraz jego naturalne i sztuczne źródła. Na zajęciach przestawione zostały dowody na prostolinijne rozchodzenie się światła: uczniowie obserwowali obraz rzeczywisty, oraz odwrócony, w urządzeniu zwanym camera obscura,  obserwowali zjawisko cienia i półcienia, dokonując przy okazji podziału przedmiotów na nieprzezroczyste, przezroczyste i półprzezroczyste.

Na stole optycznym obserwowali zjawiska odbijanie,  rozpraszania i załamania światła. Te zjawiska możliwe są do obserwacji z pomocą zwierciadeł (płaskich, wklęsłych i wypukłych), różnego rodzaju soczewek (dwuwypukła, płasko-wypukła, wklęsło-wypukła, płasko-wklęsła, dwuwklęsła) oraz pryzmatu.

Dzięki temu ostatniemu przyrządowi dowiedli, że światło ma wiele barw, a światło białe, które widzimy jest mieszaniną różnych barw. To zjawisko było doskonale widoczne na kolorowym krążku Newtona, które po wprawieniu w ruch obrotowy zmieniało kolor na biały.

Uczniowie potrafili nazwać rodzaje obrazów tworzonych dzięki soczewkom i lustrom: obrazy rzeczywiste i pozorne, proste i odwrócone, pomniejszone i powiększone.

Na koniec dowiedzieli się jak powstają złudzenia optyczne, niektóre z nich obserwowali.

W bieżącym roku nasi studenci odbyli  trzy wycieczki.

Dzięki ogromnemu zaangażowaniu pani Justyny Wydrzyńśkiej mogliśmy zwiedzić zakład ABB w Przasnyszu. Spotkanie rozpoczęło się prezentacją, podczas której uczniowie dowiedzieli się, że firma ABB jest światowym liderem w technologiach dla energetyki i automatyki. Po zapoznaniu się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w zakładzie, uczniowie zostali ubrani  kaski ochronne i kamizelki a następnie oprowadzeni po hali produkcyjnej. Z ciekawością przyglądali się urządzeniom produkcyjnym oraz już wykonanym elementom konstrukcyjnym.

Dzięki wspaniałej wycieczce do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie młodzież miała okazję zapoznać się z nowinkami techniki, a także przekonać się, że przy niewielkim wysiłku można zgłębiać naukę i przy niej jednocześnie się bawić.

W dniach 08 - 09 maja 2014 r. uczestniczyliśmy w wycieczce do Torunia.

W pierwszym jej dniu, w centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy wzięliśmy udział w warsztatach - MAGNETYCZNY ŚWIAT. Kolejnym punktem programu było zwiedzanie Torunia z wykorzystaniem gry Toruńska ENIGMA. Tego samego dnia w godzinach wieczornych mieliśmy okazje obejrzeć i wysłuchać grające fontanny. Mamy nadzieję, że nasze -  przasnyskie też nam kiedyś zagrają. Drugiego dnia wycieczki odwiedziliśmy dom Mikołaja Kopernika oraz Katedrę św. Janów, gdzie z 40 – to metrowej wieży podziwialiśmy panoramę Torunia. Ważnym punktem tego dnia była wizyta w Obserwatorium Astronomicznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, które mieści się w Piwnicach k/Torunia. Centrum to jest największym ośrodkiem astronomii obserwacyjnej w Polsce. Położone jest w malowniczym parku. Po obserwatorium zostaliśmy  oprowadzeni  przez pracownika naukowego, który nie tylko demonstrował  nowoczesny warsztat pracy astronoma, ale także wprowadzał nas w fascynujące zagadnienia budowy i ewolucji Wszechświata oraz przybliżał najnowsze osiągnięcia badawcze astronomii. Mieliśmy okazję  zobaczyć w pełni zmodernizowany - 90-cm zwierciadlany teleskop Schmidta-Cassegraina oraz historyczny astrograf Drapera, dwa radioteleskopy: 15-m oraz największy w Polsce i naszej części Europy - radioteleskop 32-m.

Krótkie warsztaty, podczas których dzieci wcieliły się w rolę prowadzących pokazały rodzicom czego nauczyliśmy się podczas zajęć.

Na zakończenie spotkania Pan Burmistrz wraz z Panem Dyrektorem wręczyli uczniom pamiątkowe dyplomy oraz prezenty – niespodzianki, a wszyscy uczestnicy spotkania zostali poczęstowani okolicznościowym tortem.


Aplikacja eprzasnysz.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ePrzasnysz.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do