
Podczas poniedziałkowej (27.04.2020) konferencji prasowej Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik poinformował, że samorząd zbliża się do wyczerpania uzgodnionego z Komisją Europejską limitu przenoszenia funduszy unijnych na walkę z pandemią. Wykorzystano już prawie cały limit 150 milionów złotych. Potrzeba więcej.
Samorząd województwa mazowieckiego chce przesunąć kolejne 100 mln złotych. Pieniądze miały by pochodzić z dwóch inwestycji kolejowych, które w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego miały sfinansować modernizację linii Ostrołęka - Chorzele oraz połączenia do lotniska Modlin.
- Pieniądze te chcemy przesunąć z inwestycji kolejowych, które nie są jeszcze zakontraktowane, bo przedsiębiorstwo PKP PLK nie zdołało złożyć wniosku o płatność w dwóch dużych projektach. (...) Chcemy te projekty fazować czyli przedłużyć je, tzn. zacząć w tej perspektywie finansowej na lata 2014-2020 natomiast kontynuować je w nowym budżecie unijnym na lata 2021-2027. - tłumaczył Marszałek Struzik podczas poniedziałkowej konferencji.
Na takie przesunięcie Samorząd uzyskał już zgodę Komisji Europejskiej, ale jeszcze nie ma zgody Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Jaki jest postęp prac?
Na budowę linii kolejowej do lotniska Modlin nie ogłoszono jeszcze przetargu na projekt. W lepszej sytuacji jest modernizacja linii nr 35 Ostrołęka - Chorzele na którą w lipcu ubiegłego roku wyłoniono wykonawcę. Jak informuje rzecznik inwestora, podpisanie umowy z wykonawcą przed podpisaniem umowy na dofinansowanie projektu zostało uzgodnione z urzędem marszałkowskim. Natomiast na linii są już prowadzone prace przy rozbiórce toru, stary tor zdemontowano już na odcinku prawie 40 kilometrów. Wykonawca zawiózł i zgromadził na placu budowy większość materiałów, w tym podkłady, szyny oraz tłuczeń.
Wciąż trwają przygotowania do rozpoczęcia realizacji - Dla projektu pozyskano Decyzję o Środowiskowych Uwarunkowaniach w dniu 27.03.2020 r., szacujemy, że decyzja stanie się ostateczna w połowie maja 2020r.; równolegle wystąpiono o nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności. Opracowywane są wnioski o pozostałe decyzje (lokalizacyjne, pozwolenia wodnoprawne, pozwolenia na budowę), które będą złożone po uzyskaniu przez decyzję środowiskową statusu ostatecznej - informuje Mirosław Siemieniec.
Rynek-kolejowy przedstawia stanowisko Samorządu Województwa Mazowieckiego:
Informacje o przesunięciu środków z modernizacji linii kolejowej nr 35 Ostrołęka - Chorzele "Rynek Kolejowy" otrzymał już w ubiegłym tygodniu. Rzeczniczka urzędu marszałkowskiego Marta Milewska podkreśliła,że nie chodzi o cofnięcie dofinansowania, ponieważ umowa PKP PLK z urzędem marszałkowskim nie została jeszcze podpisana - Realizacja tego projektu jest dla nas ważna, więc staramy się ułatwić PKP jego wykonanie, na które jest niestety coraz mniej czasu – stwierdziła.
Jak dodaje, w zakresie "zagrożonych" (w uznaniu urzędu) projektów kolejowych samorząd od początku wspierał PKP PLK, podejmując decyzje zgodne z prośbami wnioskodawcy. Wylicza wprowadzenie ułatwień w zakresie wymaganych załączników do wniosku aplikacyjnego oraz umowy o dofinansowanie czy zgody na wprowadzanie zmian do projektów. - Pomimo podejmowanych działań, do dziś udało się podpisać z PKP PLK tylko jedną z trzech umów o dofinansowanie i to na najmniejszą kwotę - stwierdza rzeczniczka dodając, że rolą instytucji zarządzającej jest takie zarządzanie powierzonymi środkami, aby zapewnić ich wydatkowanie i nie dopuścić do ich utraty. Stąd decyzja o zmniejszeniu dofinansowania modernizacji linii nr 35 z planowanych 258 969 459,54 zł do 138 969 459,54 zł. Co istotne, ta zmiana została już wprowadzona do wykazu projektów Regionalnego Programu Operacyjnego.
Rzeczniczka dodaje, że zarząd województwa mazowieckiego "oczekuje od PKP PLK niezwłocznej realizacji" dwóch bardzo ważnych inwestycji kolejowych - poza modernizacją linii nr 35, także budowy linii do lotniska Modlin, dla których nie ma jeszcze podpisanych umów o dofinansowanie. - Realizacja ta jednak, musi gwarantować, że żadne środki nie zostaną utracone. Dlatego też Instytucja Zarządzająca podjęła rozmowy z Komisją Europejską ws. fazowania obu projektów i uzyskała na to zgodę KE. Tylko takie rozwiązanie w obecnej sytuacji gwarantuje nie utracenie środków z RPO, a Wnioskodawcy daje możliwość rozpoczęcia prac i swobodnego ich kontynuowania w przyszłości, tj. bez ryzyka nieukończenia projektu w okresie kwalifikowalności. Fazowanie projektów jest więc szczególnie korzystne dla PKP PLK i przypomnę, że zostało już wcześniej skutecznie zastosowane w projekcie budowy linii kolejowej do Modlina - podsumowuje.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Oczywiście , że zlikwidowanie epidemi jest teraz najważniejsze !
No pewnie! Weźmy już zakupione i czekające na montaż podkłady i szyny w ręce i lejmy wirusa - przy tych rozmiarach broni kilka trafimy na 100%