
Transakcja kupna-sprzedaży auta kończy się w momencie podpisania umowy i dokonania płatności. Ale to nie koniec obowiązków obu stron. Zgodnie z prawem, zarówno zbywca jak i nowy właściciel zobowiązani są do zgłoszenia informacji o zmianie właściciela pojazdu do odpowiednich instytucji.
Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło e-usługę, dzięki której formalność zbycia lub nabycia samochodu można zgłosić do Wydziału komunikacji starostwa powiatowego bez wychodzenia z domu za pośrednictwem strony internetowej.
Zmianę właściciela pojazdu należy zgłosić w ciągu 30 dni kalendarzowych od momentu podpisania umowy kupna-sprzedaży pojazdu albo umowy darowizny. Zbycie lub nabycie zgłaszają obie strony – zarówno dotychczasowy, jak i nowy właściciel auta. Osoba, która tego nie zrobi, może zapłacić karę w wysokości od 200 do 1000 złotych.
Udogodnienie, dzięki któremu można zaoszczędzić czas oraz zdecydowanie zmniejszyć kolejki w wydziałach komunikacji, dostępne jest pod adresem:
https://www.gov.pl/web/gov/zglos-zbycie-lub-nabycie-pojazdu-na-przyklad-sprzedaz-kupno-darowizne po kliknięciu przycisku „Wyślij zgłoszenie”.
Do złożenia wniosku przez Internet potrzebny jest profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany, które pozwalają potwierdzić tożsamość wnioskodawcy. Warto posiadać profil zaufany, ponieważ dzięki niemu można korzystać z setek usług online na wielu portalach urzędowych. Profil zaufany można założyć na dwa sposoby: za pomocą internetowego konta bankowego lub na stronie profilu zaufanego z późniejszym potwierdzeniem w punkcie potwierdzającym. Wszelkie informacje oraz możliwość założenia takiego profilu znajdują się pod adresem: https://pz.gov.pl/dt/login/login?ssot=thxe405926a2haolgofr
dane zgłaszanego pojazdu: markę, typ, model, numer identyfikacyjny VIN oraz dotychczasowy numer rejestracyjny - te dane znajdują się w dowodzie rejestracyjnym, umowie kupna - sprzedaży lub na fakturze VAT;
dane zbywcy i nabywcy pojazdu,
skan lub zdjęcie dokumentu, który potwierdza zbycie lub nabycie pojazdu: umowa kupna-sprzedaży pojazdu lub umowa darowizny pojazdu.
Należy przygotować skan lub zdjęcie dokumentu, który potwierdza zbycie lub nabycie pojazdu.
Wejść na stronę https://www.gov.pl/web/gov/zglos-zbycie-lub-nabycie-pojazdu-na-przyklad-sprzedaz-kupno-darowizne i kliknąć przycisk: WYŚLIJ ZGŁOSZENIE.
Po przekierowaniu na stronę login.gov.pl należy wybrać sposób logowania.
Po zalogowaniu otworzy się formularz zawiadomienia.
Wybrać opcję zgłoszenia: zbycie lub nabycie pojazdu.
Wpisać dane pojazdu i dołączyć skan dokumentu, który potwierdza zbycie lub nabycie pojazdu.
Uzupełnić swoje dane.
Podać dane drugiej strony umowy: zbywcy lub nabywcy, w zależności od zgłoszenia.
Wybrać adresata zawiadomienia (w przypadku pojazdu zarejestrowanego w powiecie przasnyskim należy wybrać Starostwo Powiatowe w Przasnyszu)
Sprawdzić formularz zawiadomienia i podpisać go elektronicznie profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym.
Wysłać. Na skrzynkę Gov (ePUAP) użytkownik otrzyma urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
Należy zaznaczyć, że zgłoszenie nabycia pojazdu nie jest równoznaczne ze zgłoszeniem pojazdu do rejestracji, są to dwie osobne procedury.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Warto dodać, ze Profil Zaufany można również potwierdzić w Starostwie Powiatowym w Przasnyszu, Urzędzie Skarbowym i ZUS, korzystając z bankowości elektronicznej bądź uslugi e-dowód.