W dniach 25 – 28 maja uczniowie klas piątych Szkoły Podstawowej nr 1 w Przasnyszu na zaproszenie Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Przasnyszu wzięli udział w zajęciach w ramach projektu „ABC Zdrowego Żywienia”. Został on opracowany przez Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW, finansowany jest ze środków Fundacji Carrefour.
Na uroczystym rozpoczęciu każdy z uczniów otrzymał indeks, w którym zbierał zaliczenia poszczególnych zajęć. Obejmowały one pięć bloków tematycznych: żywieniowy dietetyczny higieniczny sensoryczno-konsumencki kulinarny
Pierwszego dnia podczas spotkań z wykładowcami uczniowie przenieśli się w świat zmysłów, poznali ich rolę w ocenie produktów, dowiedzieli się jak jeść zdrowo, smacznie oraz tanio. W trakcie zajęć warsztatowych rozpoznawali smaki w roztworach wodnych i produktach żywnościowych, przygotowywali według własnego pomysłu kolorowe kanapki.
Podczas kolejnych zajęć uczniowie wcielali się w „żywieniowego detektywa”, czyli określali wartości odżywcze wybranych produktów spożywczych; obliczali ile czasu potrzeba, by spalić kcal, które spożyliby zjadając paczkę chipsów; dowiedzieli się ile kalorii można spalić podczas różnych aktywności fizycznych.
Następnego dnia uczniowie uczestniczyli w trzech blokach wykładowo-ćwiczeniowych . Pierwszy poświęcony był zagadnieniu higieny, skutków jej nieprzestrzegania oraz pożytecznych i niebezpiecznych mikroorganizmów. Piątoklasiści samodzielnie przeprowadzali obserwacje pod mikroskopem oraz dokumentowali w postaci rysunków różnice pomiędzy pożytecznymi a niebezpiecznymi bakteriami. Dzięki pomocy wykładowców oraz specjalistycznym testom uczniowie „na własnych dłoniach” odkrywali zanieczyszczenia niewidoczne dla ludzkiego oka. Nauczyli się również, jak prawidłowo myć ręce.
Kolejny blok tematyczny poruszał kwestie prawidłowego robienia zakupów, przestrzegania zaleceń na etykietach oraz właściwego transportu i rozlokowywania produktów spożywczych w lodówce. Uczniowie pracując w grupach mieli możliwość sprawdzenia nabytej wiedzy w praktyce poprzez umieszczanie obrazków na plakatach lodówek. Trzeci blok tego dnia dotyczył proporcji ciała. Każdy uczeń poddał się szczegółowym badaniom wzrostu, wagi, obwodu, siły. Następnie w oparciu o dostarczone wzory i tabele centylowe samodzielnie obliczał własne proporcje ciała i dowiadywał się, czy są one prawidłowe.
Trzeci dzień zajęć podzielony był na dwie części. Pierwsza z nich to wykład na temat prawidłowego postępowania technologicznego w czasie przygotowywania posiłków oraz wpływ procesu kulinarnego na jakość sensoryczną, wartość odżywczą i bezpieczeństwo zdrowotne potraw. Podczas części drugiej – warsztatowej uczniowie samodzielnie przygotowywali posiłki, przeprowadzali eksperymenty wyjaśniające zmiany zachodzące w żywności w procesie kulinarnym. Na zakończenie, przy pięknie nakrytym i udekorowanym stole wspólnie z wykładowcami i opiekunami, skonsumowali przygotowane posiłki.
Uczniowie bardzo chętnie brali czynny udział we wszystkich zajęciach organizowanych w ramach projektu. Na zakończenie otrzymali dyplomy uczestnictwa.
Komentarze opinie