Reklama

Nasz news: Reforma oświaty – spotkanie dyrektorów (ZDJĘCIA)

12/12/2016 08:16

Od września na ustach wszystkich zainteresowanych polską edukacją jest pytanie, co dalej? Jakie Czekają nas zmiany? W ubiegłym tygodniu w budynku przasnyskiego Gimnazjum doszło do spotkania dyrektorów placówek oświatowych z powiatu przasnyskiego z przedstawicielami Kuratorium Oświaty z delegatury w Ostrołęce.

ZOBACZ ZDJĘCIA

W spotkaniu uczestniczył także Waldemar Trochimiuk - burmistrz miasta Przasnysza. Głownym tematem była nowa reforma oświatowa przygotowywana przez obecny rząd, która ma być wdrażana od września 2017 roku.
- Polska szkoła ma być dobra dla każdego ucznia, niezależnie od statusu materialnego jego rodziców i miejsca zamieszkania. To ma być szkoła na miarę XXI wieku. Taką szkołę stworzymy. Szkoła ma uczyć i wychowywać. Ma przekazywać wiedzę i kształcić umiejętności, promować odpowiednie zachowania moralne i kształtować postawy obywatelskie. Ma zachęcać nie tylko do głębszego rozumienia dzisiejszego świata, ale i śmiałego w nim udziału – jest to możliwe dzięki współpracy nauczycieli, rodziców i wszystkich osób zainteresowanych oświatą – informuje Anna Zalewska, Minister Edukacji Narodowej.

Ówczesna reforma nie zdała egzaminu.

Według nowego rządu, jak i wielu ludzi reforma oświatowa wprowadzona w 1999 roku nie przyniosła żadnych rezultatów.
- Wprowadzona w 1999 roku struktura szkół nie zdała egzaminu. Gimnazja się nie sprawdziły, nie wyrównały szans edukacyjnych. Szkoły tego typu miały być programowo związane ze szkołami ponadgimnazjalnymi jako pierwszy stopień kształcenia średniego. Tak się nie stało. Gimnazjum pozostało w silnych związkach ze szkołą podstawową i zaczęło się do niej upodabniać. Obecnie prawie 60 proc. gimnazjów nie osiąga początkowo zakładanej liczby uczniów. Wprowadzenie gimnazjów spotkało się z negatywną oceną znacznej części społeczeństwa. W dotychczasowym modelu licea straciły swoją ogólnokształcącą funkcję. W praktyce stały się niejako kursem przygotowującym do egzaminu maturalnego. Uczelnie, zdając sobie sprawę z problemów związanych z brakiem przygotowania absolwentów do studiowania, zaczęły uruchamiać tzw. lata zerowe, chcąc dokształcić swoich przyszłych studentów. W związku z tym konieczne jest wydłużenie nauki w liceum do 4 lat, a tym samym wygaszenie gimnazjów – dodaje minister.

Bliska lokalizacja.

Nowa reforma zakłada, że szkoły podstawowe powinny być szkołami mieszczącymi się w jednym budynku lub w bardzo bliskiej lokalizacji i tym samym szkołami o pełnej strukturze.
- W szkole mają być klasy I-VIII i też powinny znajdować się w jednym budynku lub jego bliskiej lokalizacji. Nie jest to do końca wyjaśnione, ale wychodzimy z założenia, że jego bliska lokalizacja nie jest to sytuacja, kiedy jeden budynek mieści się na terenie obwodu szkoły, a drugi mieści się poza obwodem. Projekt prawa oświatowego, który teraz jest w sejmie uchyla rozdziały IV-VI ustawy o systemie oświaty, to w nich jest kwestia tworzenia filii szkół, więc jeśli w trakcie prac sejmowych nie zmieni się możliwości tworzenia filii już nie będzie - mówił Michał Giers - dyrektor delegatury Kuratorium Oświaty w Ostrołęce.

Wygaszane gimnazja.

Jednym z priorytetów ówczesnej planowanej reformy oświaty jest likwidacja gimnazjów. Ich wygaśnięcie rozpocznie się w roku szkolnym 2017/2018. Od pierwszego września 2017 roku uczniowie kończący klasę szóstą automatycznie stają się uczniami klasy siódmej Szkoły Podstawowej i tym samy nie otrzymują jak to było do tej pory świadectwa ukończenia Szkoły Podstawowej. W 2019 roku ostatni rocznik ukończy gimnazjum i tym samym od 1 września 2019 roku przestaną one funkcjonować. W momencie, gdy uczeń uczęszczający obecnie do klasy pierwszej gimnazjum nie otrzyma promocji do klasy następnej, automatycznie staje się uczniem klasy VII Szkoły Podstawowej, zaś uczniowie klasy II i III Gimnazjum w tym samym przypadku stają się uczniami klasy VIII.

Egzamin 8 – klasisty.

Z proponowanych nowości dowiadujemy się, że od roku 2018/2019 do 2021 roku młodzież będzie zdawać egzamin 8-klasisty z języka polskiego, matematyki oraz języka obcego. Od 2022 roku dojdzie egzamin z biologii, geografii, chemii, fizyki oraz historii, oczywiście do wyboru dla ucznia.
- Wyniki uzyskane na egzaminie ósmoklasisty pozwolą określić poziom kompetencji uczniów kończących szkołę podstawową w kluczowych dziedzinach wiedzy, będących podstawą do podejmowania nauki na kolejnym etapie kształcenia. Uczeń przystąpi do egzaminu ósmoklasisty z tego języka obcego nowożytnego, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Wyniki egzaminu ósmoklasisty przedstawione zostaną w formie procentów i na skali centylowej. Obejmą one oceny z języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego oraz – od roku szkolnego 2021/2022 – z jednego wybranego przedmiotu spośród następujących: historii, biologii, chemii, fizyki lub geografii. Egzamin ósmoklasisty będzie obowiązkowy, a uzyskane wyniki staną się jednym z kryteriów rekrutacji do szkół ponadpodstawowych – informuje Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Obecny ustrój szkolnictwa zostanie przekształcony w 8-letnią Szkołę Podstawową, 4-letnie Liceum Ogólnokształcące, 5-letnie Technikum, 3-letnią branżową szkołę I stopnia, 2-letnią branżową szkołę II stopnia, 3-letnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy i Szkołę Policealną.

Szkoły branżowe.

Zmiany czekają także zasadnicze szkoły zawodowe. Już od 1 września 2017 roku powstanie 3 – letnia szkoła branżowa I stopnia. Uczniowie, którzy w czerwcu nie otrzymają promocji do następnej klasy od nowego roku szkolnego rozpoczną naukę już w Szkole Branżowej I stopnia. Od 2020 roku swoją działalność rozpocznie szkoła branżowa II stopnia. Dzięki nowej reformie uczniowie szkół branżowych będą mogli kontynuować naukę zarówno na poziomie szkoły średniej, jak i potem studiować, gdyż ukończenie jej daje szansę zdawania egzaminu maturalnego i takie same świadectwo dojrzałości, jak uczniowie szkół średnich.
- Aby uzyskać świadectwo dojrzałości, absolwenci branżowej szkoły II stopnia będą zobowiązani do zdania egzaminu maturalnego. Podobnie, jak w przypadku absolwentów Liceów Ogólnokształcących i Techników, z trzech przedmiotów obowiązkowych, języka polskiego, matematyki i języka obcego. Uczeń po branżowej szkole II stopnia dodatkowo w miejsce obowiązkowego przedmiotu dodatkowego przystąpi także do egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie. Uzyska on tym samym, oprócz świadectwa dojrzałości, także dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe. Warunkiem zdania egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie będzie otrzymanie z każdej części pisemnej egzaminu, co najmniej 50 proc. możliwych do uzyskania punktów, zaś z każdej części praktycznej – co najmniej 75 proc. punktów - poinformowała na spotkaniu Bożena Kneć z delegatury Kuratorium Oświaty w Ostrołęce.

Egzamin maturalny w tym przypadku będzie przeprowadzony podobnie, jak w szkołach średnich, czyli z trzech przedmiotów obowiązkowych. Różnicą jest obowiązkowe przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.

Darmowe podręczniki.

Tak, jak to jest wprowadzane od kilku lat, podręczniki szkolne pozostają darmowe. Urząd zapewnia, że ma na to środki.
- Podręczniki i materiały ćwiczeniowe będą finansowane z budżetu państwa. Zapewnimy uczniom bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych przeznaczonych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego. Mamy na to pieniądze w budżecie – informuje Ministerstwo Edukacji Narodowej.
- Dla klas I-III dotacja wyniesie na jednego ucznia 75zł na podręczniki i 50zł na materiały ćwiczeniowe. Klasy IV otrzymają 140 zł na podręczniki i 25 zł na ćwiczenia. O 40 zł więcej na książki i tyle samo na ćwiczenia otrzymają uczniowie klas V-VI. Najwięcej na podręczniku otrzymają uczniowie klas VII-VIII, bo 250 zł. Kwota dofinansowania na ćwiczenia będzie taka sama jak w niższych klasach - dodała Bożena Kneć z delegatury Kuratorium Oświaty w Ostrołęce.

Nauczyciele pod ochroną?

Nasi reformatorzy zapewniają, że mają zamiar chronić nauczycieli i nie powinni się oni bać zmian.
– Planując reformę oświaty chcemy przede wszystkim chronić dotychczasowe miejsca pracy nauczycieli oraz zapewnić uczniom jak najlepsze warunki nauki z wysoko wykwalifikowaną oraz doświadczoną kadrą pedagogiczną. Rozwiązania systemowe, zapewniające przechodzenie nauczycieli ze szkół obecnie funkcjonujących do szkół tworzonych w ramach nowego systemu, dadzą im poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa o swoje zatrudnienie. Dzięki temu mogą oni w pełni poświecić się uczniowi i jego potrzebom dydaktyczno-wychowawczym – informują.

Michał Giers, dyrektor delegatury Kuratorium Oświaty w Ostrołęce zapewnił, że nauczyciele nie stracą pracy, mogą jedynie zmienić pracodawcę. Wręcz odwrotnie. Może zwiększyć się zapotrzebowanie na nich. Prognozuje się, że zwiększy się zatrudnienie o około 5 tysięcy etatów nauczycieli.
- Ponadto, w celu umożliwienia sprawnego rozlokowania kadry pedagogicznej, w okresie wdrażania nowej struktury szkół, proponujemy rozwiązania uelastyczniające realizację polityki kadrowej. Nauczyciel, zatrudniony na podstawie mianowania lub na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony (bez względu na wymiar zatrudnienia), będzie mógł być przeniesiony na własną prośbę lub z urzędu za jego zgodą na inne stanowisko w tej samej lub innej szkole, w tej samej lub innej miejscowości, na takie same lub inne stanowisko - dodaje Giers.

W momencie, gdy jednak zatrudnienie nie będzie możliwe ze względu na zmiany w strukturach szkół tacy nauczyciele zatrudnieni na umowę o pracę czy też na podstawie mianowania zostaną przeniesieni w stan nieczynny lub też zostanie rozwiązany z nimi stosunek pracy wraz z końcem roku szkolnego. W chwili, gdy powstaną wolne stanowiska pracy oni będą mieli pierwszeństwo w podjęciu pracy. W sytuacji, gdy dojdzie do połączenia gimnazjum ze szkołą podstawową po zmianach dyrektorem placówki zostaje jej ówczesny dyrektor, zaś zastępcą dyrektor obecnego gimnazjum.

Kumulacja roczników.

Reforma oświatowa nadal jest opracowywana. Rodzice, nauczyciele oraz dyrektorzy zadają pytania. Jednym z nich jest kumulacja absolwentów gimnazjum i szkoły podstawowej, którzy w tym samym czasie rozpoczną naukę w szkole średniej w roku szkolnym 2019/2020.
- Obie grupy uczniów będą jednak realizowały odrębne programy nauczania, dlatego nie ma możliwości, aby spotkały się w tej samej klasie. W roku szkolnym 2019/2020 naukę w 3-letnim liceum rozpocznie ostatni rocznik gimnazjalistów, a w 4-letnim liceum pierwsi absolwenci 8-klasowej szkoły podstawowej. Każda z tych grup uczniów przystąpi do egzaminu maturalnego po 12 latach nauki (6+3+3 lub 8+4). Uczniowie ci nie będą także rywalizować w rekrutacji na studia. W 2022 roku absolwentami liceum ogólnokształcącego będą dzieci z rocznika 2003 i 2004 (6-latki), czyli uczniowie, którzy w obecnym roku szkolnym ukończyli klasę szóstą szkoły podstawowej, a w 2023 z rocznika 2004 i 2005 (6-latki), które w tym roku szkolnym ukończyły klasę piątą szkoły podstawowej – dodają reformatorzy.

Trójka.

Po spotkaniu postanowiliśmy porozmawiać z Waldemarem Trochimiukiem - burmistrzem miasta Przasnysza. Poinformował nas, że prawdopodobnie w budynku obecnego gimnazjum powstanie „dawna Trójka”. Do wprowadzania reformy w mieście Przasnysz zostanie powołany specjalny zespół złożony z dyrektorów, nauczycieli oraz przedstawicieli rodziców.

Aplikacja eprzasnysz.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    ??? - niezalogowany 2016-12-14 18:02:18

    W podzięce za likwidację szkół kwiaty od dyrektorów???

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    ??? - niezalogowany 2016-12-13 15:58:43

    chyba ktoś czeka na wydarzenie w dniu 20 grudnia br., ale po co czekać?wiadomo jaki wyrok zapadnie

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    - niezalogowany 2016-12-13 14:50:16

    katastrofa, to jest nieprzygotwana, zreszta ja większośc posunięc pisu reforma, a raczej niszczenie polskiej szkoły - tylko po to zeby zmienić dyrektorów i propgramy nauczania, w których jedyną słuszną siłą będzie kaczyński i pis

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    ww - niezalogowany 2016-12-13 07:02:34

    Ta reforma potrzebna nie wiem dla kogo jak iwiele innych przepychanych przez rząd i nie sprawiedliwych

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    / - niezalogowany 2016-12-12 21:48:38

    jESTEM ZA reformą oświaty,nauczyciele sobie poradzą ,część niech odejdzie na zasłużony wypoczynek.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Bartek - niezalogowany 2016-12-12 20:48:58

    Chaos, balagan bezrobocie wsród nauczycieli, to priorytety tej rewolucji w szkole.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Wiedzon - niezalogowany 2016-12-12 11:37:10

    Bdb reforma , pomimo że jestem przeciwnikiem tego rządu . omówiłem to w swoich vlgach.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ePrzasnysz.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do