Reklama

Nie kupuj kota w worku! Bądź świadomym konsumentem

16/03/2014 20:37

Ponad 1600 wniosków i próśb konsumentów o mediację w sprawie zakupu wadliwego obuwia oraz ponad 200 dotyczących sprzętu RTV/AGD wpłynęło w ubiegłym roku do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Warszawie (WIIH). O tym jak świadomie kupować, jakie prawa ma konsument i jak rozwiązywać sytuacje sporne, informowali 14 i 15 marca pracownicy inspekcji w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Konsumenta.

W 2013 r. do WIIH wpłynęły łącznie 3,3 tys. sygnałów od konsumentów o nieprawidłowościach i wniosków o mediację. Inspekcja przeprowadziła 3 tys. mediacji, z czego ponad 1,6 tys. załatwiono w sposób pozytywny dla konsumenta. Udzielono prawie 15 tys. porad konsumentom i przedsiębiorcom, z czego 12,4 tys. telefonicznie i 2,1 tys. bezpośrednio.

W ramach obchodów Międzynarodowego Święta Konsumentów, w piątek i sobotę (14 - 15 marca) w siedzibie inspekcji w Warszawie oraz w delegaturach w Ciechanowie, Ostrołęce, Płocku, Radomiu i Siedlcach dyżurowali pracownicy zajmujący się ochroną praw konsumenta. Porady można było uzyskać w piątek do godziny 18, w sobotę do 16. 15 marca 2014 r. w warszawskim Centrum Handlowym Wola Park gdzie odbyły się Targi Wiedzy Konsumenckiej organizowane z inicjatywy Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Na stoisku WIIH zainteresowani mogli dowiedzieć się o swoich prawach w przypadku sporów między klientem a sprzedawcą, uzyskać informacje o możliwościach mediacji i rozstrzygnięciach spraw przez sąd polubowny. W centrum  handlowym Alius w Ostrołęce w sobotę na pytania odpowiadali pracownicy WIIH oraz miejski rzecznik praw konsumentów.

„W przypadku stwierdzenia wystąpienia wad towaru w pierwszej kolejności żądajmy od sprzedawcy jego naprawy lub wymiany. Składając reklamację należy pamiętać o: zgłoszeniu wady w ciągu 2 miesięcy od jej wykrycia, wskazaniu roszczenia (naprawy lub wymiany), pisemnej formie, która ułatwi postępowanie oraz o tym, że brak paragonu nie wyklucza możliwości reklamacji” – powiedziała Joanna Jankowska – Kuć, zastępca mazowieckiego wojewódzkiego inspektora inspekcji handlowej.

Codziennie robiąc zakupy konsument zawiera umowę. Za towar z nią niezgodny (taki, który nie nadaje się do celu, do jakiego został przeznaczony - na przykład lodówka, która nie chłodzi) sprzedawca odpowiada w ciągu dwóch lat od momentu zakupu.

Jeśli sprzedawca odrzuca reklamację, w rozwiązaniu sporów może pomóc inspekcja handlowa, która poza przeprowadzaniem kontroli prowadzi również działania chroniące konsumentów poprzez: podejmowanie mediacji, organizowanie i prowadzenie stałych polubownych sądów konsumenckich oraz poradnictwo konsumenckie. Istotą sądownictwa polubownego jest: szybkość (większość spraw kończy się w przeciągu 1-2 miesięcy) oraz skuteczność (wyroki sądu polubownego mają moc wyroków i ugód sądu powszechnego). W postępowaniu strony nie muszą działać poprzez pełnomocników.

Aplikacja eprzasnysz.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ePrzasnysz.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do