Grupa posłów przesłała do naszej redakcji list otwarty do Prezesa Rady Ministrów w sprawie prywatyzacji mazowieckich PKS-ów. "Nasze zaniepokojenie budzi fakt, że szacowana wartość sprzedawanych przedsiębiorstw jest dwukrotnie zaniżona, zaś tereny jakie są w posiadaniu tych spółek, w szczególności te leżące w centrum poszczególnych miast północnego Mazowsza, są niezwykle atrakcyjne inwestycyjnie - czytamy w liście otwartym.
DOKĄD JADĄ MAZOWIECKIE PKS-y? List otwarty do Prezesa Rady Ministrów
Szanowny Panie Premierze,
w ostatnich tygodniach media doniosły o zamieszaniu, jakie wybuchło wokół prywatyzacji siedmiu mazowieckich PKS-ów: PKS w Przasnyszu S.A., PKS w Mińsku Mazowieckim S.A., PKS w Gostyninie S.A., PKS w Ostrołęce S.A., PKS w Mławie S.A., PKS w Płocku S.A. i PKS w Ciechanowie S.A. (za: Kurier Mazowiecki z dn. 11.03.2010 r., PAP, 9.03.2010 r., Gazeta Wyborcza Płock z dn. 17.02.2010 r.)
Pracownicy wymienionych przedsiębiorstw wskazują na trzy zasadnicze zagrożenia związane z procedurami prowadzonymi obecnie przez Ministra Skarbu Państwa w zakresie sprzedaży spółek prywatnym inwestorom.
W ramach rozmów ze związkami zawodowymi Ministerstwo Skarbu określiło trzy kryteria, którymi będzie się kierować przy wyborze inwestorów branżowych branych pod uwagę przy sprzedaży mazowieckich PKS-ów. Potencjalny nabywca powinien w przeszłości prowadzić działalność transportową, być wiarygodny pod względem finansowym i gospodarczym oraz zobowiązać się do nabycia wszystkich spółek, których dotyczy przetarg.
Z informacji dostępnych w środkach masowego przekazu wynika, że jedna z firm, która przeszła do drugiego etapu rokowań nie spełnia przynajmniej dwóch z określonych przez Ministerstwo Skarbu kryteriów. Budzi to uzasadnioną obawę, że sprzedane PKS-y po prostu przestaną istnieć. Jaką można mieć pewność, że przedsiębiorstwa będą dalej wozić mieszkańców Mazowsza skoro w zakresie działalności gospodarczej jednego z potencjalnych nabywców nie znajdują się usługi transportowe? Czemu nie zaniepokoiło to Ministra Skarbu?
Nasze zaniepokojenie budzi dodatkowo fakt, że szacowana wartość sprzedawanych przedsiębiorstw (za: Rzeczpospolita, 15.02.2010 r. oraz materiały uzyskane z NSZZ "Solidarność") jest dwukrotnie zaniżona, zaś tereny jakie są w posiadaniu tych spółek, w szczególności te leżące w centrum poszczególnych miast północnego Mazowsza, są niezwykle atrakcyjne inwestycyjnie. Czyżby czekała nas kolejna sprzedaż państwowego majątku za pół darmo?
Całej sprawie wagi nadaje rola jaką obecnie wymienione przedsiębiorstwa pełnią w życiu mieszkańców północnego Mazowsza. Tylko w 2009 roku 6 z nich przewiozło 18.477.586 pasażerów. Warto zaznaczyć, że spółki zapewniają transport młodzieży do szkół, komunikację terenów wiejskich z miastami powiatowymi oraz połączenia dalekobieżne. Nie ulega wątpliwości, że ewentualna likwidacja prywatyzowanych spółek, bądź zmiana profilu ich działalności doprowadzi do paraliżu komunikacyjnego na północnym Mazowszu. Tym samym, rola którą pełnią PKS-y wobec lokalnych społeczności powinna implikować dbałość ze strony Ministerstwa Skarbu jako sprzedawcy, by usługi transportowe, po sprywatyzowaniu przedsiębiorstw, były kontynuowane.
Na dbałość tę na pewno nie wskazuje fakt, że Minister Skarbu nie chce uznać pakietu gwarancji pracowniczych za część umowy sprzedaży spółki twierdząc, że pracownicy powinni go samodzielnie wynegocjować z nabywcą już po dokonaniu transakcji zakupu spółek. Jest jednak rzeczą oczywistą, że pakiet ten, o ile nie jest wliczony w koszt nabycia przedsiębiorstwa, będzie następnie możliwie zredukowany (w myśl rynkowej zasady minimalizowania kosztów i maksymalizacji zysków). Zatem, gdyby ministerstwo dbało o przyszłość prywatyzowanych przedsiębiorstw, nie byłaby mu obojętna przyszłość pracowników PKS-ów. Wielkość zatrudnienia we wspomnianych spółkach wynosiła w 2009 r. dwa tysiące stu czterdziestu trzech pracowników z czego ok. 40% była powyżej 50. roku, z czego należy wnioskować, że w razie zwolnień, zasilą oni grono osób bezrobotnych.
Warto zaznaczyć, że poza projektem prywatyzacji rozważany był w ostatnim czasie pomysł komunalizacji przedsiębiorstw przez samorząd województwa bądź samorządy powiatowe. Istnieje również możliwość sprzedaży spółek ich pracownikom. Być może te alternatywne rozwiązania lepiej zabezpieczyłaby usługi transportowe w regionie? Czy Pana minister zaoferowałby swoją pomoc w realizacji tych scenariuszy, gdyby okazały się one lepsze zarówno dla samych przedsiębiorstw, jak i mieszkańców północnego Mazowsza? Uważamy, że obok zysku finansowego występuje interes społeczny, który w działaniach państwa polskiego powinien być zawsze priorytetem.
W związku z wyżej przedstawioną sytuacją apelujemy do pana Premiera o pilne i osobiste zajęcie się opisanym procesem prywatyzacyjnym, by wykluczyć możliwość wystąpienia takiego scenariusza, w którym po sprzedaży przez Skarb Państwa siedmiu mazowieckich PKS-ów, żaden autobus nie wyjedzie w trasę, zaś mieszkańcy Mazowsza będą godzinami stać na przystankach autobusowych w oczekiwaniu na złą wiadomość.
Łączymy wyrazy szacunku Marek Opioła Arkadiusz Czartoryski Henryk Kowalczyk Wojciech Jasiński Teresa Wargocka Bogusław Kowalski Robert Kołakowski
Aplikacja eprzasnysz.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
jako wieloletni pasażer życzę Kierowcom i innym Pracownikom PKS wszystkiego dobrego. Jeśli wszytko idzie dobrze i mają pieniążki na wypłatę to nie powinno się zmieniać na siłę Właściciela
odpowiedz
Zgłoś wpis
- niezalogowany
2010-03-23 19:16:46
chcę wyjaśnić kasi że firmy przewozowe nie są dotowane przez państwo otrzymują tylko zwrot kasy za bilety ulgowe co dotyczy nie tylko pks ale także przewożników prywatnych. Po przekazaniu pks pod starostwo jest duża szansa dobrego prosperowania firmy -brak kolei i duża ilość szkół -oraz możliwość korzystania z funduszy UE oczywiście z dobrym gospodarzem nie z partaczami.Jeśli chodzi o sprzedaż to już wiecie kto to chce kupić -bez komentarza.
odpowiedz
Zgłoś wpis
kasia - niezalogowany
2010-03-23 08:59:16
Dużo racji ma "fun" Zarówno list posłów jak i większość opinii jest w gospodarce rynkowej kuriozalny-świadczy tylko o bezkrytycznym umiłowaniu socjalizmu. Dlaczego PKS ma być na garnuszku samorządów - czytaj naszym ??!! Dlaczego prywatny przewoźnik ma konkurować z dotowaną firmą - on ryzykuje swoim majątkiem. A cena - rzekomo niska majątku jest przecież wynikiem wartości rynkowej (przetargu), a skoro taka atrakcyjna to niech krytycy ją kupią-łatwiej krytykować niż potem spłacać zadłużenie. A grupa posłów podpisana pod tym pismem dała dowód że nie ma pojęcia o gospodarce i miejce ich jest w parlamentach KUBY lub BIAŁORUSI
odpowiedz
Zgłoś wpis
- niezalogowany
2010-03-22 21:46:53
pisze się będą , wracaj niemcu do Niemiec
odpowiedz
Zgłoś wpis
fan - niezalogowany
2010-03-22 17:20:56
list Posłów jest dowodem panującego u nas Dzikiego Socjalizmu. To w Socjalizmie są bliżej niekreślone warunki kopertowe, utajnione. W normalnych, zdrowych warunkach Właściciel, tu Skarb Państwa na podstawie zapisu księgowego podaje minimalną cenę pieniężną sprzedaży Firmy w niegranicznym przetargu z obowiązkowym vadium i bierze ten kto jawnie da więcej - i to faktyczna wartość Firmy. Pieniądze przeznacza się na odprawy Pracowniom np tysiąc zl za rok pracy, choć mamy nadzieję, że większość autobusów będzie kursowało, a więc i kierowców, mechaników ... też. Ponieważ moje auto jest jeszcze w salonie, to korzystam często z naszego PKS, a niektóre kursy niestety wg rozkładu z dalekiego PRL. Wkurza mnie obłuda posłów, ze ludzie będą godzinami stać. Nie będom, bo większość ma swoje luksusowe auta, a przy tym inne Firmy Przewozu Pasażerów z powodzeniem obsługują niektóre trasy i taniej niż PKS Niech Posłowie zajmą się swoimi sprawami, np zagrają w piłkę nożną, a ludzie sami sobie poradzą.... więcej w moim temacie :Gość z Niemiec
odpowiedz
Zgłoś wpis
durex - niezalogowany
2010-03-22 12:29:48
Posłanka Pitera na pewno zajmie się tą sprawą wszak jest od wyjaśniania wszelkich nieprawidłowości i na dodatek wybrana jest z naszego regionu
odpowiedz
Zgłoś wpis
pius - niezalogowany
2010-03-22 11:59:26
Pozostali parlamentarzyści albo na Kanarach, albo zajęci formalnościami przy przejęciu tych PKSów. Warto byłoby o to zapytać naszego ukochanego posła Kanię.
odpowiedz
Zgłoś wpis
autobusowicz - niezalogowany
2010-03-22 10:47:32
Tak trzymac!! Moze TUSK sie tym zainteresuje i nie wykupią na ZYDZI!! za grosze.
odpowiedz
Zgłoś wpis
dzięki - niezalogowany
2010-03-22 10:19:08
W imieniu pracowników dziękuję tym Panom za zainteresowanie się sprawą, ale nie wiem czy to aby wszyscy parlamentarzyści z naszego regionu.
odpowiedz
Zgłoś wpis
lex - niezalogowany
2010-03-22 09:52:24
Ta prywatyzacja jest chora od początku. Jak wykształceni ludzie mogą takie rzeczy proponować? Skrajnie niekorzystne dla Skarbu Państwa i dla nas mieszkańców.
odpowiedz
Zgłoś wpis
Podziel się swoją opinią
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
jako wieloletni pasażer życzę Kierowcom i innym Pracownikom PKS wszystkiego dobrego. Jeśli wszytko idzie dobrze i mają pieniążki na wypłatę to nie powinno się zmieniać na siłę Właściciela
chcę wyjaśnić kasi że firmy przewozowe nie są dotowane przez państwo otrzymują tylko zwrot kasy za bilety ulgowe co dotyczy nie tylko pks ale także przewożników prywatnych. Po przekazaniu pks pod starostwo jest duża szansa dobrego prosperowania firmy -brak kolei i duża ilość szkół -oraz możliwość korzystania z funduszy UE oczywiście z dobrym gospodarzem nie z partaczami.Jeśli chodzi o sprzedaż to już wiecie kto to chce kupić -bez komentarza.
Dużo racji ma "fun" Zarówno list posłów jak i większość opinii jest w gospodarce rynkowej kuriozalny-świadczy tylko o bezkrytycznym umiłowaniu socjalizmu. Dlaczego PKS ma być na garnuszku samorządów - czytaj naszym ??!! Dlaczego prywatny przewoźnik ma konkurować z dotowaną firmą - on ryzykuje swoim majątkiem. A cena - rzekomo niska majątku jest przecież wynikiem wartości rynkowej (przetargu), a skoro taka atrakcyjna to niech krytycy ją kupią-łatwiej krytykować niż potem spłacać zadłużenie. A grupa posłów podpisana pod tym pismem dała dowód że nie ma pojęcia o gospodarce i miejce ich jest w parlamentach KUBY lub BIAŁORUSI
pisze się będą , wracaj niemcu do Niemiec
list Posłów jest dowodem panującego u nas Dzikiego Socjalizmu. To w Socjalizmie są bliżej niekreślone warunki kopertowe, utajnione. W normalnych, zdrowych warunkach Właściciel, tu Skarb Państwa na podstawie zapisu księgowego podaje minimalną cenę pieniężną sprzedaży Firmy w niegranicznym przetargu z obowiązkowym vadium i bierze ten kto jawnie da więcej - i to faktyczna wartość Firmy. Pieniądze przeznacza się na odprawy Pracowniom np tysiąc zl za rok pracy, choć mamy nadzieję, że większość autobusów będzie kursowało, a więc i kierowców, mechaników ... też. Ponieważ moje auto jest jeszcze w salonie, to korzystam często z naszego PKS, a niektóre kursy niestety wg rozkładu z dalekiego PRL. Wkurza mnie obłuda posłów, ze ludzie będą godzinami stać. Nie będom, bo większość ma swoje luksusowe auta, a przy tym inne Firmy Przewozu Pasażerów z powodzeniem obsługują niektóre trasy i taniej niż PKS Niech Posłowie zajmą się swoimi sprawami, np zagrają w piłkę nożną, a ludzie sami sobie poradzą.... więcej w moim temacie :Gość z Niemiec
Posłanka Pitera na pewno zajmie się tą sprawą wszak jest od wyjaśniania wszelkich nieprawidłowości i na dodatek wybrana jest z naszego regionu
Pozostali parlamentarzyści albo na Kanarach, albo zajęci formalnościami przy przejęciu tych PKSów. Warto byłoby o to zapytać naszego ukochanego posła Kanię.
Tak trzymac!! Moze TUSK sie tym zainteresuje i nie wykupią na ZYDZI!! za grosze.
W imieniu pracowników dziękuję tym Panom za zainteresowanie się sprawą, ale nie wiem czy to aby wszyscy parlamentarzyści z naszego regionu.
Ta prywatyzacja jest chora od początku. Jak wykształceni ludzie mogą takie rzeczy proponować? Skrajnie niekorzystne dla Skarbu Państwa i dla nas mieszkańców.