
Nie ulega wątpliwości, że samochody z silnikiem diesla nie są tak chętnie wybierane, jak dawniej. Z każdym rokiem spada ich popularność. Co można doradzić osobom, które jednak decydują się na kupno takiego samochodu?
Jak sprawdzić historię pojazdu?
Mimo że diesle swoje najlepsze lata mają ze sobą, to na rynku dostępnych jest bardzo dużo aut z tymi jednostkami wysokoprężnymi. Jest też dość sporo osób planujących zakup takiego samochodu. Kiedy to dobre rozwiązanie, a kiedy złe? Pierwsze, co najważniejsze nie tylko dla osób kupujących diesla, ale i każde inne auto, to dowiedzieć się jak najwięcej o historii pojazdu. Pomoże w tym dekoder VIN. Jednym z lepszych jest Car Vertical (www.carvertical.com/pl/historia-pojazdu).
Diesle - krótka charakterystyka
To niezwykle istotne, bo najważniejsza w przypadku aut używanych jest oczywiście ich przeszłość, co odnosi się do przebiegu, eksploatacji i obsługi serwisowej. Diesle są przede wszystkim chwalone za dużą dynamikę, zasięg i sporej mocy moment obrotowy. W tej klasyfikacji zdecydowanie lepiej wypadają niż benzyniaki. Są one też cenione za niższe zużycie paliwa, lecz jak się jednak okazuje, nie zawsze tak jest.
Wiele zależy od tego, gdzie najczęściej używamy diesla. Najwięcej paliwa potrzebują podczas jazdy miejskiej, ale też podczas dynamicznej jazdy. Zadbane, obsługiwane zgodnie z zaleceniami producenta, mogą mieć bardzo wysoki przebieg (nawet 300 tys. km) i mimo to dobrze się sprawować. Pamiętajmy jednak, że dotyczy to głównie aut wykorzystywanych na długich trasach. W warunkach miejskich, gdyż takie diesle mogą być awaryjne nawet już po 150 tys. km. Co jednak, jak nie znamy historii interesującego nas pojazdu?
Diesel - jakie dystanse lubi?
Jak wspomnieliśmy, diesel jest wręcz stworzony do jazdy na długie dystanse - powstaje jednak pytanie, o jakich mowa? Jednorazowe po kilkaset kilometrów czy duże, lecz przerywane przebiegi dzienne? Zdecydowanie pierwsza z tych opcji w przypadku diesla jest najlepsza. To dlatego, że motor wysokoprężny potrzebuje około 10 minut czas, żeby uzyskać optymalną temperaturę pracy. Żeby więc jazda samochodem z tym silnikiem była opłacalna, należy jednorazowo pokonywać przynajmniej 30 km. Ogromne znaczenie mają tu nie tylko oszczędności, ale i komfort jazdy, co odnosi się szczególnie do okresu zimowego, gdy na zbyt krótkim dystansie (5-10 km) nie ma szans, aby w kabinie zrobiło się przyjemnie ciepło.
Diesel a gabaryty samochodu
Trzeba też pamiętać, że diesel zdecydowanie lepiej sprawdza się w przypadku aut dużych i ciężkich. Nieprzypadkowo, w większości SUV-ów o sporych gabarytach stawia się na silnik diesla. SUV-y napędzane wysokim momentem obrotowym przyśpieszają chętniej, przez co przyjemność jazdy jest większa. Istotną informacją też jest to, że choć diesle są trwalsze od motorów benzynowych, to niestety bywają bardziej awaryjne.
O dieslach można powiedzieć, że (cytując klasyka) - pogłoski o ich śmierci są przedwczesne. Mimo problemów ostatnich lat, to ciągle porządnej jakości samochody wybierane przez wiele osób. Jeśli i my zamierzamy kupić tego rodzaju używane auto, powinniśmy pamiętać o tym, co zostało przedstawione w artykule. Dzięki temu będziemy zadowoleni z tej transakcji, a samochód będzie nam służył długo i dobrze.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie