
Dyrekcja przasnyskiego Liceum Ogólnokształcącego im. KEN opublikowała raport maturalny. Możemy w nim wyczytać, min. że egzamin maturalny w 2019 roku zdało 144 uczniów spośród 145 zdających, czyli 99,3%!
Od pewnego czasu przasnyska placówka wiedzie prim w zdawalności a jej uczniowie osiągają wysokie wyniki z przedmiotów.
Średni wynik egzaminu z biologii w kraju wynosił 35% (38% dla absolwentów liceów ogólnokształcących i 13% dla absolwentów techników). Średni wynik z chemii wynosił 40% (42% dla absolwentów liceów i 14% dla absolwentów techników).
Bardzo interesująca okazała się ostatnia odsłona raportu maturalnego, w której zostały zamieszczone dane dotyczące tzw. edukacyjnej wartości dodanej (EWD). Badanie EWD polega na porównaniu poziomu „na wejściu” (czyli wyników egzaminu gimnazjalnego) i poziomu „na wyjściu” (egzamin maturalny). Przyrost wiedzy i umiejętności skutkuje dodatnim wskaźnikiem EWD, regres – ujemnym. To obiektywna miara, która pokazuje rzeczywisty wpływ szkoły na rozwój wiedzy i umiejętności uczniów. Innymi słowy, EWD informuje, czy w danej szkole uczeń rozwinie swoją wiedzę i umiejętności, czy nie. Naturalnie im wyższy wskaźnik EWD, tym lepiej.
W podanych niżej zestawieniach zamieściłem EWD dla ostatniego trzyletniego wskaźnika (2017/2019) odpowiednio dla KEN-a oraz reprezentatywnych liceów w Ostrołęce i Ciechanowie. Ważny pozostaje także aspekt historyczny, wskazujący, które z liceów zanotowały w analizowanym okresie (tu: 2010/2012-2017/2019) postęp, a które nie. Nawet nieuzbrojonym okiem łatwo zauważyć, że wyniki naszego liceum stanowić mogą dobrą bazę do uzasadnionego optymizmu. Jako społeczność szkolna z całą pewnością nie zmarnowaliśmy ostatnich lat. - informuje Radosław Waleszczak dyrektor placówki
EWD przedmioty matematyczno-przyrodnicze i matematyka (oszacowanie punktowe) 2017/2019
EWD przedmioty humanistyczne i język polski (oszacowanie punktowe) 2017/2019
EWD w latach 2010-2012/2017-2019 przedmioty humanistyczne i język polski (oszacowanie punktowe)
EWD w latach 2010-2012/2017-2019 przedmioty matematyczno-przyrodnicze i matematyka (oszacowanie punktowe)
(LO)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Kolejny rok obserwuję mistrzostwo świata w manipulowaniu informacją mającą za zadanie dowieść, jak znakomitym liceum jest LO im. KEN w Przasnyszu. Tymczasem z wątpliwej jakości analizy zaprezentowanego zestawienia żaden oszałamiający sukces nie wynika - nawet na tle według nieznanego klucza dobranych szkół z innych miast.
Ogólnopolski ranking PERSPEKTYW kolejny raz dowodzi, że po najlepszym na Mazowszu w latach sześćdziesiątych i początkowych latach siedemdziesiątych liceum pozostało tylko niechciane obecnie wspomnienie. Szkoła od lat klasyfikowana jest w drugiej połowie 1000 liceów z całej Polski - w tym roku na 555 miejscu (LO im. Małachowskiego w Płocku na miejscu 106, I LO w Ciechanowie na miejscu 239, II LO w Ostrołęce na miejscu 335 a I LO na 386 pozycji). Wynik LO im. KEN w Przasnyszu to 38,49 pkt przy najlepszym równym 100 punktom i najsłabszym wynoszącym 30,15 pkt. Niestety, tych informacji na stronie szkoły ani w przasnyskich mediach nie znalazłam.